واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند
سرخط خبرها

امسال ۵ هزار دانش آموز اتباع از تحصیل بازماندند (۱۳ آذر ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۹۸۳۷۷
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
امسال ۵ هزار دانش آموز اتباع از تحصیل بازماندند (۱۳ آذر ۱۴۰۲)
طبق دستورالعمل سال جاری به جز ۳ هزار دانش آموز اتباع و لازم التعلیمی که مدرک هویتی معتبر ندارند و حضورشان در کشور غیر قانونی است، حداقل ۲ هزار دانش آموز اتباع دیگر هم به دلایل مختلف از مدارس اخراج می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، در حالی که فرآیند ثبت نام دانش آموزان اتباع هر ساله با تخصیص کد اتباع از طرف آموزش و پرورش صورت میگرفت، اما امسال با تفاوت‌هایی همراه بود. ماجرا از این قرار است که دانش آموزان اتباع جهت ثبت نام در مدارس باید با گرفتن کد یکتا از دفاتر کفالت و ثبت نام در سامانه سهما کد رهگیری را دریافت کنند که با آن کد بتوانند در مدارس ثبت نام نمایند.

طبق دستورالعمل سال جاری به جز ۳ هزار دانش آموز اتباع و لازم التعلیمی که مدرک هویتی معتبر ندارند و حضورشان در کشور غیر قانونی است، حداقل ۲ هزار دانش آموز اتباع دیگر هم به دلایل دستورالعمل جدید از مدارس اخراج می‌شوند.

بنا به گفته مسئول امور تحصیلی مهاجران خراسان رضوی، ۳ هزار دانش آموز لازم التعلیم اتباع، به دلیل نداشتن مدرک هویتی معتبر و بعضا کمبود فضای فیزیکی در مدارس نتوانستند امسال در مدارس ثبت نام کنند. ولی مشکل به اینجا ختم نمی‌شود، حتی تعدادی از دانش آموزان اتباع که به صورت قانونی در کشور هستند بنا به دلایل مختلف از کلاس درس اخراج می‌شوند.

در همین رابطه علیرضا یاری مقدم در گفتگو با شهرآرانیوز، گفت: ۲ هزار دانش آموز علیرغم داشتن کد یکتا که قانونا می‌توانند در مدارس تحصیل کنند، چون نتوانستند در سامانه سهما ثبت نام کنند با گذشت دو ماه از سال تحصیلی باید از کلاس درس خارج شوند.

وی با بیان اینکه تا الان سامانه‌های سازمان ملی مهاجرت بروز رسانی نشده است، تصریح کرد: علاوه بر این بسیاری از دانش آموزان علیرغم داشتن کد یکتا و نیز ثبت نام در سامانه سهما به دلیل بروز نبودن سامانه‌های مربوطه باید از کلاس درس اخراج شوند، چون سامانه آموزش و پرورش آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.

یاری مقدم با بیان اینکه کد یکتا فقط برای اتباع کشورافغانستان توسط دفاتر کفالت صادر می‌شود، اظهار داشت: حدود هزار نفر از دانش آموزان از کشور‌های دیگر مانند ترکیه، پاکستان، چین، هند، استرالیا و ... که مقیم در استان خراسان رضوی هستند به دلیل اینکه کد یکتا برایشان صادر نمی‌شود امکان تحصیل در مدارس را ندارند.

مسئول امور تحصیلی مهاجران خراسان رضوی همچنین درخصوص دانش آموزانی که از آن‌ها با عنوان مشکوک التابعین یاد میکنند، نیز افزود: تا سال گذشته دانش آموزانی که فاقد مدرک هویتی بودند با کد اتباع و نامه از فرمانداری و دادگستری در مدارس ثبت نام می شدند، اما امسال این گروه از دانش آموزان هم نمی‌توانند در مدارس تحصیل کنند.

وی با بیان اینکه محروم شدن ۵ هزار دانش آموز اتباع یاد شده از کلاس‌های درس علاوه بر تبعات منفی فرهنگی باعث آسیب‌های اجتماعی خواهد شد، گفت: در این خصوص بار‌ها با وزارت اموزش و پرورش و اداره کل اتباع مکاتبه و جلساتی داشته، منتظر ارائه طریق هستیم.

یاری مقدم خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار دانش آموز اتباع در خراسان رضوی ثبت نام کرده اند که ۹۵ درصد این جمعیت در مشهد هستند، بیشترین تراکم دانش آموزان اتباع نیز به ترتیب در نواحی تبادکان، ۱ و ۵ می‌باشند.

وی افزود: در حال حاضر علاوه بر آمار یاد شده حدود ۳ هزار نفراز اتباع در مدارس خود گردان مشغول به تحصیل اند که البته این مدارس مورد تایید آموزش وپرورش نیست و پایان سال برای آن‌ها کارنامه‌ای صادر نمی‌شود.

وی همچنین عدم ثبت نام دانش آموزان ایرانی را به دلیل حضور دانش آموز اتباع در مدارس تکذیب کرد و گفت: این مطلب را که برخی گفته اند به دلیل حضور دانش آموزان اتباع و تکمیل ظرفیت ثبت نام در مدارس، دانش آموزان ایرانی ثبت نام نشده اند صحت ندارد، ثبت نام دانش آموزان ایرانی همه ساله برای آموزش و پرورش اولویت داشته است. (البته که حضور دانش آموزان مهاجر باعث افزایش تعداد دانش آموزان کلاس‌های درس شده و کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار داده است)

مسئول امور تحصیلی مهاجران خراسان رضوی با بیان اینکه آخرین مرحله ثبت نام دانش آموزان اتباع ۳۰ آبان ماه بوده و هم اکنون دیگر ثبت نام انجام نمی‌شود گفت: ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس دولتی و غیر دولتی، استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی مانند دانش آموزان ایرانی بوده و در این خصوص هیچ تفاوتی باهم نداشته اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->